Katedra Technologii Lotniczych

Dla Pracownika

Statystyki

3.png2.png3.png3.png2.png1.png
Today174
Yesterday213
This week834
This month4520
Total323321

Who Is Online

1
Online

czwartek, 22, czerwiec 2017 18:28

Dron lotnisko4Monitorują lasy, nagrywają wydarzenia, rejestrują złodziei węgla, a już niedługo będą... strzec portu lotniczego! Cywilne bezzałogowce, czyli popularne drony, szturmem podbijają coraz to nowe obszary działalności człowieka. Pracownicy Katedry Technologii Lotniczych wraz z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice rozpoczynają pionierskie przedsięwzięcie - drony będą wykorzystywane do monitoringu i ochrony terenu lotniska.

W środę 9. grudnia w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice odbyło się spotkanie robocze poświęcone wykorzystaniu bezzałogowych statków powietrznych do monitorowania i ochrony lotniska, w tym wykrywania zagrożeń. W spotkaniu wzięli udział pracownicy Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice, Katedry Technologii Lotniczych i Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej.

Spotkanie uzupełnił pokaz możliwości UAV należacego do Katedry  Technologii Lotniczych Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej. Za starami stanęli dr inż. Adam Mańka, a nastepnie przewodniczący Lotniczego Koła naukowego KTL inż. Adrian Łach. Zarządzający lotniskiem zadbał o uzyskanie wszelkich formalności i pozwoleń na lot w CTR.

  • Dron_lotnisko1
  • Dron_lotnisko10
  • Dron_lotnisko11
  • Dron_lotnisko12
  • Dron_lotnisko13
  • Dron_lotnisko2
  • Dron_lotnisko3
  • Dron_lotnisko4
  • Dron_lotnisko5
  • Dron_lotnisko6
  • Dron_lotnisko7
  • Dron_lotnisko8
  • Dron_lotnisko9

Simple Image Gallery Extended

Filmy z drona można obejrzeć także na TEJ STRONIE oraz TUTAJ.

Drony podbijają serca (i rynki)

Działania podejmowane przez Katedrę Technologii Lotniczych i Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej wpisuje się w światowy trend wykorzystywania UAV w coraz to nowych obszarach działalności człowieka. R ynek bezzałgowych statków powietrznych (produkcja i usługi) rozwija się niezwykle dynamicznie. Jeszcze w 1997 r. budowano i rozwijano konstrukcje 76 typów RPAS. W 2012 r. ta liczba wzrosła już do 400. Badanie przeprowadzone w 2009 r. na zlecenie Komisji Europejskiej wykazało, że w 20 krajach UE (w tym Polsce) 168 producentów oraz instytucji badawczych produkuje lub prowadzi badania i prace rozwojowe nad 320 modelami i typami lekkich (do 150 kg) systemów bezzałogowych statków powietrznych [1]. Na świecie można obecnie rozróżnić co najmniej 2115 różnych rodzajów modeli i typów RPAS, z cze-go 591 w Europie [2]. Co więcej, szacuje się, iż rynek UAV jest wart 6,4 mld dol., a do 2024 r. niemal podwoi się do 11,5 mld. dol.

 

  • Źródła:
  • 1. Hearing on Light Unmanned Aircraft Systems, Directorate-General Energy and Transport. Brussels 2009.
  • 2. Dane za: RPAS Yearbook: The global perspective. 13th edition, 2015.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom środowiska lotniczego, Katedra Technologii Lotniczych wraz z ITWL organizuje kursy na OPERATORÓW BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH - "PRAWO JAZDY NA DRONY (VLOS i BVLOS).

Zapraszamy także do zajrzenia na stronę Katedry Technologii Lotniczych poświeconą bezzałogowym statkom powietrznym. 

  • ulotka drony3